Op vrijdag 3 november vond er een verkeersschouw in de beide RemCom wijken plaats. Deelnemers waren onze wijkwethouder Hugo Bellaert, drie ambtenaren en drie bestuursleden van RemCom.
Tussen de buien door hebben we na een pittige inleiding op het gemeentehuis een constructieve ronde door de wijken gemaakt. De pittige inleiding was nodig omdat de vorige verkeersschouw weinig heeft opgeleverd.
De maatregelen die werden voorgesteld bleken op korte termijn niet inpasbaar in de meerjarige investeringsagenda van de gemeente. Op een goede terugkoppeling van de gemeente had het ontbroken. We hebben over en weer belangen en mogelijkheden uitgewisseld. Omdat de bestuurlijke en ambtelijke vertegenwoordiging nieuw was hebben we uiteindelijk een constructief gesprek gevoerd.
Ter voorbereiding hadden we een lijst met gevaarlijke kruisingen en andere aandachtspunten aangeleverd, gesorteerd naar drie verkeerskundige perspectieven:
- Engineering ofwel de inrichting van de wegen en de bebakening. Daarvoor is de gemeente als eerste aan zet;
- Education ofwel de opvoeding van verkeersdeelnemers. Afgezien van bezoekers, pakketbezorgers en busjes van werklui die in het 30 kilometer gebied vaak sneller rijden dan is toegestaan moeten we als bewoners ook de hand in eigen boezem willen steken. Hoe vaak komt het niet voor dat we haast hebben en vergeten dat er kleine kinderen kunnen overstreken? Dat geldt zowel voor auto’s als voor elektrische bakfietsen. Dit geldt vooral voor de sluiproutes vanaf de Paulus Potterlaan naar de andere delen van de wijk en vise versa;
- Enforcement ofwel de handhaving van verkeersovertredingen door de politie. De ervaring leert dat dat zelden voorkomt omdat de politie te kampen heeft met personeelstekorten terwijl de frequentie van bijvoorbeeld snelheidsovertredingen niet hoog is.
Het gaat dus vooral om inrichting van wegen en het gedrag van verkeersdeelnemers. De volgende speerpunten zijn door ons besproken en bekeken:
- Het oversteken van de Brediusweg bij de Potgieterlaan vanuit onze wijken naar de Bussumse Montesssorischool. De kruising kan daar niet of nauwelijks ruimer worden ingericht met een vluchtheuvel, maar het is waarschijnlijk wel mogelijk om ons voorstel voor het fietspad aan de overzijde van de Brediusweg vanaf de kruising met de Amersfoortsestraatweg tot aan de toegang tot de school te verbreden tot een dubbel fietspad zodat kinderen via de verkeerslichten veilig naar school kunnen komen;
- De complexe kruising van de Oud Blaricummerweg, De Amersfoortsestraatweg en de Rembrandtlaan is onoverzichtelijk omdat er een hoofdrijbaan en een parallelweg is terwijl er sluipverkeer vanaf Huizen komen dat de verkeerslichten wil vermijden. Een echte oplossing is moeilijk te ontwerpen en zou in ieder geval veel kosten met zich meebrengen. Een eenvoudige verbetering is het aanbrengen van goed zichtbare markering voor fietsers die de de parallelweg richting de vesting willen gebruiken;
- Het gebied van het winkelcentrum aan de Amersfoortsestraatweg vanaf de rotonde met de Godelindeweg tot aan de oversteek naar het parkeerterrein van Albert Heyn en de andere winkels. Op de middellange termijn wordt dit hele gebied opnieuw ingericht maar voor de korte termijn zou het goed zijn als de oversteekplaats met een zebra wordt verbeterd;
- Op de terugweg naar het gemeentehuis hebben we gewezen op het kapotte asfalt can de voetpaden. Op veel plaatsten zijn verbeteringen met straatstenen aangebracht maar dat leidt tot een lappendeken en is geen blijvende oplossing. Van de zijde van de gemeente werd ingebracht dat een duurzame oplossing met een structuur van verhard zand wordt onderzocht op haalbaarheid. Dat heeft pas zin als wordt gewacht tot de glasvezelkabels zijn geïnstalleerd en de gasleidingen zijn vernieuwd.